h

Charakterystyka rzek

Pasłęka

Rzeka Pasłęka, położona w północno-wschodniej Polsce, w województwie warmińsko-mazurskim, płynąca przez Pojezierze Mazurskie oraz Pobrzeże Gdańskie, ma długość 211 km. Uchodzi do Zalewu Wiślanego. Jest żeglowna dla jednostek turystycznych na odcinku 9 km od ujścia w Nowej Pasłęce do Braniewa.
Od nieczynnego mostu zwodzonego w Nowej Pasłęce do Braniewa należy płynąć
z położonym masztem. Rzeka jest na prawie całym odcinku obwałowana,
w wielu miejscach przy brzegu występują przeszkody położone tuż pod wodą –
dobijając, trzeba uważać. Dalej rzeka biegnie monotonnie, łagodnie meandrując.
W połowie drogi przy wschodnim brzegu odchodzi w lewo krótka, ślepa odnoga.
Szerokość Pasłęki waha się do 30 do 15 m. W miarę możliwości należy pływać
środkiem rzeki.

Podejście

Kanał Pasłęki
Od głównego toru wodnego Zalewu. Początek toru podejściowego wyznacza pława PAS (nieświecąca). Od niej płyniemy w stronę brzegu. Wejście do Nowej Pasłęki
znajduje się w miejscu, gdzie linia brzegowa tworzy wychodzącą w Zalew wypukłość. Jachty o większym niż 1,2 m zanurzeniu mogą mieć problem z wejściem.

Tor podejściowy
Przed portem ustawione są bramki z pław. Jeżeli płyniemy od strony Fromborka,
pamiętajmy o kamieniach na wysokości wsi Różaniec. Podchodząc w osi toru
podejściowego uważajmy na kamienną groblę, będącą przedłużeniem wschodniego falochronu.

Nabieżniki
Światło/znak przedni: na zachodnim falochronie zielona kratownicowa wieża
z nautofonem. Z tyłu za wieżą maszt wiatrowskazu. Tylnego światła ani nabieżnika nie ma. Osobliwością jest nautofon, który nadal jest czynny i włączany jest przez bosmana w momencie zamglenia lub złych warunków atmosferycznych.
Nadaje on literę „N” w okresie 30 sekund.

p

Informacje żeglugowe

 Dostępność

Rzeka do Nowej Pasłęki jest dostępna dla jachtów, które pływają po Zalewie
Wiślanych (zanurzenie 1,3 m), dalej dla małych jachtów i motorówek (zanurzenie
0,8 m). Ograniczeniem jest nieczynny most zwodzony (prześwit 2,4 m przy SSW). Uważać należy również na spłycenia przy ujściu do Zalewu Wiślanego, mogą stanowić przeszkodę dla jachtów balastowych.

Linie wysokiego napięcia
Jedyna linia energetyczna na Pasłęce zawieszona jest na wysokości 10 m. Dodatkowo w Kanale Pasłęki znajduje się linia wysokiego napięcia o prześwicie 8 m.

Oznakowanie
Szlak nie jest oficjalna drogą wodną, a wzdłuż brzegów nie ma słupków kilometrowych. Nie ma również żadnych boi ani oznakowania nawigacyjnego.

Cumowanie
Nowa Pasłęka to ostatni „oficjalny” port morski na wschodzie Rzeczypospolitej,
położony nad jednym z kanałów ujściowych rzeki Pasłęki. Cumować możemy również w nowoczesnych przystaniach żeglarskich z zapleczem sanitarnym w Starej Pasłęce i Braniewie. 

Ujście Pasłęki

Ujście zostało uregulowane i pogłębione w latach 2010–2011. Odbudowano
podtopiony i zdewastowany falochron wschodni. Z urobku powstałego podczas
pogłębiania usypano plażę. Wpływamy, trzymając się zachodniej strony ujścia rzeki. Mijamy plażę na zachodnim brzegu, natomiast na wschodnim mnóstwo zieleni. Z prawej strony wyspa, z jednym domem mieszkalnym i ruinami.

 

Trasa

0 km – Ujście Pasłęki do Zalewu Wiślanego

Uregulowane i pogłębione ujście rzeki. Uwaga silny prąd – należy manewrować na silniku.

0,3 km – LB – Kanał Pasłęki

Przy ujściu, na kanale, z lewej strony samoobsługowy most zwodzony (zbudowany w ramach projektu „Pętla Żuławska – rozwój turystyki wodnej. Etap I”). Obok napowietrzna linia energetyczna na wysokości około 8 m. Dalej bosmanat i port Urzędu Morskiego w Gdyni, położony malowniczo w Kanale Pasłęki, w odległości 300 m od ujścia rzeki do Zalewu. W 2013 roku w porcie przeprowadzono remont nabrzeży. Brak infrastruktury. Warto skontaktować się z gospodarzem portu. Kontakt: 55 243 24 00. Odległość od podnoszonego mostu do główki portu Nowa Pasłęka (zielona) – 550 m.

ok. 1,3 km – PB – „przetoka” Pasłęki

Kilkudziesięciometrowe rozlewisko, oddzielone od Zalewu Wiślanego jedynie kamienną groblą. Odcinek nieżeglowny.

ok. 1,35 km – PB – Morski Oddział Straży Granicznej, dawniej Dom Rybaka

ok. 1,6 km – PB – przystań żeglarska w Starej Pasłęce

Zbudowana w ramach projektu „Pętla Żuławska – rozwój turystyki wodnej. Etap I”

ok 1,7 km – nieczynny most zwodzony

Most czeka na remont i wówczas otworzy ruch dla większych jednostek. Prześwit mostu około 2,4 m przy SSW.

ok. 2 km LB – przystań rybacka w Nowej Pasłęce

Przystań położona jest na zachodnim brzegu rzeki Pasłęki, za nieczynnym mostem zwodzonym. W obrębie przystani jest betonowe nabrzeże, wyposażone w polery cumownicze, slip z bramownicą oraz budynki zaplecza. Stacjonuje tu jedna z największych na Zalewie Wiślanym baz rybackich.

ok. 4,2 km – LB – krótka, ślepa odnoga

ok. 7 km – PB – Sanktuarium Podwyższenia Krzyża Świętego

Kościół wybudowany przez jezuitów w latach 1722–1747. Świątynia w stylu barokowym została wzniesiona na planie krzyża greckiego z kopułą na skrzyżowaniu naw.

ok. 8,1 km – linia wysokiego napięcia na wysokości 10 m

8,78 km – PB – przystań żeglarska w Braniewie

Zbudowana w ramach projektu „Pętla Żuławska – rozwój turystyki wodnej. Etap I”. Znajduje się w centrum miasta, tuż przed kładką dla pieszych. Przystań o długości około 25 m przeznaczona jest dla małych jednostek i kajaków. Ma zaplecze socjalno-sanitarne.

9,0 km – Braniewo

Położone na obu brzegach rzeki Pasłęki, w pobliżu jej ujścia do Zalewu Wiślanego, Braniewo jest najstarszym miastem warmińskim. Obiekty godne uwagi to bazylika pw. św. Katarzyny – kościół z lat 1343–1442 oraz sanktuarium Podwyższenia Krzyża Świętego. W Braniewie mieści się także ogród zoologiczny, który w okresie letnim dostępny jest dla turystów.

Stowarzyszenie Żuławy
ul. Sikorskiego 23
82-100 Nowy Dwór Gdański
NIP 5792182998
KRS 0000115819

Skip to content