Trwająca od 4 października przebudowa Mostu Stągiewnego w Gdańsku sprawi, że most – podobnie jak przez większość swojej ponad 400-letniej historii – będzie zwodzony już w 2022 roku. W tym samym roku na południe od mostu powstanie druga, po tej na Szafarni, marina. Wartość jej budowy to około 4,5 mln zł.
Przebudowa mostu i budowa dodatkowych miejsc do cumowania dla jachtów należą do celów publicznych, które miasto wyznaczyło konsorcjum Immobel & Multibud w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego w projekcie “Granaria”.
Na czas przebudowy mostu udostępniona jest tymczasowa kładka dla pieszych – na istniejących przyczółkach i filarach mostu Rogoźników przy ulicy Szopy. To w tym miejscu piesi obecnie przechodzą z Długich Ogrodów na Wyspę Spichrzów (do ul. Motławskiej).
– Taka organizacja ruchu zakończy się w czerwcu 2022 roku. Na ten termin zaplanowane jest oddanie do użytku nowego Mostu Stągiewnego realizowanego przez firmę Vistal – informuje Izabela Kozicka-Prus z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Przebudowa Mostu Stągiewnego na zwodzony oraz rozbudowa mariny pozwoli na pełne wykorzystanie możliwości tzw. Nowej Motławy.
– Przyczyni się to również do wzrostu atrakcyjności turystycznej wschodniego brzegu Wyspy Spichrzów. Dzięki zwodzonemu mostowi marina będzie mogła obsłużyć większą ilość turystów przypływających do Gdańska swoimi jednostkami, tym samym niezagospodarowane dotychczas tereny nabrzeża staną się bardziej atrakcyjne dla pieszych i będą stanowić urozmaicenie dla ścisłego centrum Gdańska – podkreśla Izabela Kozicka-Prus.
Dodajmy, że do II wojny światowej Most Stągiewny był zwodzony i biegła po nim linia tramwajowa z Głównego Miasta na Stogi.
Nowa marina na Nowej Motłacie. Co w projekcie?
Co kluczowe w trwającym remoncie, nowy zwodzony Most Stągiewny umożliwi wpłynięcie jednostek na teren nowoprojektowanej mariny.
– Planowana inwestycja znajdująca się na południe od Mostu Stągiewnego polega na budowie mariny, na którą składać się będą pomosty pływające przycumowane po obu stronach rzeki Nowa Motława o łącznej długości około 390 metrów – poinformował portal GospodarkaMorska.pl przedstawiciel inwestora.
Oprócz stanowisk do cumowania łodzi, na zachodnim brzegu wykonane zostaną nowe ciągi piesze oraz elementy malej architektury, w tym stanowiska dla rowerów. W planach jest również wykonane nowych nasadzeń mających uatrakcyjnić teren mariny.
Wartość umowy opiewa na ok. 4,5 mln zł. Planowane zakończenie inwestycji w 2022 roku.
źródło: gospodarkamorska.pl