Budowa mostu w Nowakowie jest jednym z elementów drugiego etapu „Budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. Od dziś (5 lipca) jest on przejezdny. Sprawdziliśmy, jak wygląda inwestycja za 38 mln zł.
Most obrotowy w Nowakowie ma ponad 100 metrów. W kwietniu br. przeszedł próby obciążenia. Jakie obciążenie jest w stanie utrzymać?
Maksymalne obciążenie mostu to 40 T (Klasa B wg PN-85/S-10030). Kwietniowe próby przebiegły sprawnie i z pozytywnym wynikiem. Polegały na wprowadzeniu na obiekt na określony czas odpowiedniej ilości ciężarówek z obciążeniem tak, aby mogły zostać wykonane obliczenia w zakresie zgodności z projektem technicznym
– mówi Magdalena Kierzkowska, rzecznik prasowy Urząd Morski w Gdyni, inwestora inwestycji.
Ile samochodów dziennie może przejechać przez most? – Most nie ma ustalonego limitu dziennego – dodała Magdalena Kierzkowska.
Jakiego ruchu spodziewa się inwestor? – Będzie to ruch, który do tej pory odbywał się mostem pontonowym – zapewnia Magdalena Kierzkowska.
Nowy, obrotowy most obraca się wokół pionowej osi obrotu – czyli jest odwodzony, a nie zwodzony. Dlaczego zdecydowano się na takie rozwiązanie?
Most obrotowy jest tańszą konstrukcją od mostu zwodzonego, a mechanizmy są prostsze niż w przypadku mostu zwodzonego
– zaznaczyła Magdalena Kierzkowska.
Ile zatem kosztował most? – Obiekt mostowy wraz z układem drogowym oraz niezbędną infrastrukturą towarzyszącą w postaci m.in. obiektu kubaturowego do obsługi mostu i sieci uzbrojenia terenu to szacunkowy koszt 38 mln zł netto – podała Magdalena Kierzkowska.
Nowakowo, jako wyspa, połączone jest obecnie z lądem stałym mostem pontonowym, który jest w bardzo złym stanie technicznym. Jakie plany są względem mostu pontonowego? – Most pontonowy zostanie rozebrany – informuje Magdalena Kierzkowska.
źródło: info.elblag.pl Fot. Paweł Friedrich