Droga wojewódzka nr 502 jest niezwykle ważna dla turystów jadących wypoczywać na Mierzei Wiślanej trasa na Żuławach Wiślanych, łącząca Nowy Dwór Gdański ze Stegną. Droga ta przecina Szkarpawę i Wisłę Królewiecką w Rybinie, gdzie funkcjonują dwa zabytkowe zwodzone mosty drogowe. Jeden z nich – na Wiśle Królewieckiej – od kilku lat nieotwierany będzie przechodził remont do wiosny 2025 roku. W listopadzie został rozstrzygnięty przetarg na wykonawcę remontu (poinformujemy w osobnym artykule). Ominięcie Rybiny spowoduje usprawnienie dojazdu do miejscowości wypoczynkowych położonych na Mierzei Wiślanej, wyprowadzi intensywny ruch drogowy z centrum tej miejscowości, przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa i płynniejszego ruchu drogowego (łagodniejsze zakręty, szersza droga). Zmniejszy się również obciążenie starych, zabytkowych mostów zwodzonych w Rybinie, a właśnie nadmierne obciążenie było przyczyną awarii mostu zwodzonego na Wiśle Królewieckiej .
Planowana inwestycja obejmuje budowę około 1,5-kilometrowego odcinka drogi wraz z mostami ruchomymi – zwodzonymi lub obrotowymi. W tym celu ogłoszony został przetarg na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej oraz materiałami niezbędnymi do złożenia wniosku o wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych.
Mapka, którą prezentujemy, nadesłana przez Czytelnika naszej strony, zawiera kilka wariantów nowego przebiegu drogi 502 z ominięciem Rybiny. Obwodnica od strony wschodniej wymusza budowę dwóch mostów zwodzonych lub obrotowych (na mapce zaznaczona kolorem czerwonym i żółtym), wariant zachodni (kolor niebieski) – to jeden nowy most ruchomy. Dotychczasowy przebieg trasy zaznaczony jest kolorem zielonym, a czarna linia przerywana pokazuje przebieg linii kolei wąskotorowej.
Trasa ma zostać poprowadzona przez tereny rolnicze, wały przeciwpowodziowe, mokradła, zieleń wysoką, zabudowę gospodarczą oraz obszar otuliny Parku Krajobrazowego Mierzeja Wiślana i obszar chronionego krajobrazu rzek Szkarpawy i Tugi. W ramach zadania wykonawca – firma Multiconsult Polska sp. z o.o. w pierwszej kolejności opracuje wstępną koncepcję programową oraz materiały do decyzji środowiskowej, w tym wniosek o jej wydanie wraz z raportem o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. W drugim etapie powstaną koncepcja programowa, program funkcjonalno-użytkowy oraz studium wykonalności.
Przygotowana przez Multiconsult Polska koncepcja będzie dopiero podstawą do podjęcia decyzji o wyborze najlepszego pod kątem środowiskowym, społecznym, ekonomicznym i technicznym wariantu przebiegu obwodnicy Rybiny, oraz złożenia wniosku o wydanie dla tego wariantu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, co pozwoli na uruchomienie procesu realizacji inwestycji.