Tutaj możecie zobaczyć schemat portu w dużej rozdzielczości

Ujście to ostatni port morski na wschodzie Rzeczypospolitej. W nomenklaturze Urzędu Morskiego i w wielu przewodnikach opisywany jest jako port w Nowej Pasłęce. To oaza ciszy i spokoju, miejsce gdzie „diabeł mówi dobranoc”. Przez ostatnich kilka lat port przechodził gruntowną przebudowę. najpierw, w pierwszym etapie, wyremontowano istniejące falochrony i utworzono nowe odcinki nabrzeży z odbojnicami z elastomeru i urządzeniami cumowniczymi.

W drugim etapie przebudowy wyremontowano falochron wschodni, którego dotychczasowy kraniec stanowił na wpół zatopiony w wodach Zalewu kamienny narzut. Falochron został przebudowany i wydłużony, wyposażono go w dwa światła nawigacyjne. Wzdłuż części falochronu jest również nabrzeże umożliwiające cumowanie. Zmiana w oznakowaniu nastąpiła również na falochronie zachodnim – charakterystyczną zielono-białą kratownicową wieżę z nautofonem i białym trójkątem nabieżnika przedniego (tylnego nigdy nie było) zastąpił zielony słup rurowy. Nautofon i nabieżnik został zdemontowany. W porcie i na podejściu przeprowadzono prace pogłębiarskie, obecne głębokości w porcie i na podejściu wynoszą ok. 2,2 m. Uregulowano również dalszy odcinek Kanału Pasłęki, prowadzący do mostu zwodzonego, który jest czynny i otwierany. Prace na falochronie wschodnim trwały jeszcze jesienią 2024, co widać na zdjęciach, ale już w sezonie 2025 będą zakończone.
W porcie Ujście nie ma żadnego zaplecza dla wodniaków – nie ma toalet ani pryszniców, jednak w pobliżu zlokalizowana jest przystań żeglarska. Aby do niej dotrzeć, przepływamy przez port w Ujściu, most zwodzony i dalej rzeką Pasłęką dopłyniemy po kilkunastu minutach do przystani żeglarskiej w Starej Pasłęce.

Uwaga! Podchodząc w osi toru podejściowego należy bardzo uważać, aby zbyt wcześnie nie dokonać zwrotu w kierunku brzegu. Zwrotu dokonujemy dopiero wówczas, kiedy falochron wschodni mamy z lewej burty i widzimy przed dziobem wejście i obie główki. Przedłużony kraniec falochronu wschodniego został oznakowany dodatkowym światłem nawigacyjnym na żółtym słupie rurowym.Charakterystyki świateł na załączonym rysunku.

Piotr Salecki


Falochron wschodni z nowym światłem nawigacyjnym – fot. Piotr Salecki


Wydłużony Falochron Wschodni z nowym, dodatkowym światłem nawigacyjnym – fot. Piotr Salecki

Wejście do portu w Ujściu – fot. Piotr Salecki


Nowe nabrzeże przy Falochronie Wschodnim – fot. Piotr Salecki


Falochron Zachodni z nowym światłem nawigacyjnym – fot. Piotr Salecki


Wyremontowane i przebudowane nabrzeże portu w Ujściu – fot. Piotr Salecki


Wyremontowane i przebudowane nabrzeże portu w Ujściu – fot. Piotr Salecki


Kanał Pasłęki z zamykającym go mostem zwodzonym – fot. Piotr Salecki


Most zwodzony w Ujściu – fot. Piotr Salecki

Skip to content