h

Charakterystyka rzek

Szkarpawa – malownicze zakola i ptasia muzyka

Szkarpawa to wschodnie ramię delty Wisły o długości 25,4 km. Zaczyna się od śluzy Gdańska Głowa i za wsią Osłonka razem z wodami Nogatu uchodzi do zatoki Zalewu Wiślanego. We wsi Rybina, tuż za przystanią żeglarską, Szkarpawa dzieli się wodą z Wisłą Królewiecką, którą również można dopłynąć do Zalewu Wiślanego.

Szkarpawa leniwie meandruje wśród żuławskich pól i urokliwych wiosek. Przybrzeżne szuwary są ostoją wielu gatunków ptaków. Żeglując po tej rzece, możecie delektować się bliskością przyrody. Nie myślcie jednak, że przez cały czas nikogo nie spotkacie na szlaku. Szlak Szkarpawy łączy wody Gdańska z Zalewem Wiślanym, a to oznacza, że pływają tędy zarówno jachty, jak i większe statki pasażerskie, a nawet barki towarowe. Pamiętajcie, że żegluga komercyjna ma pierwszeństwo przed turystyczną.

p

Informacje żeglugowe

Wygodna i bezpieczna żegluga

Wodniacy bardzo lubią pływać po Szkarpawie. Nie ma tu stałych lub nieczynnych mostów, ani nisko zawieszonych linii energetycznych. Najniższa linia wisi na wysokości 14 metrów nad szlakiem. Wszystkie mosty są zwodzone lub obrotowe, otwierane w określonych godzinach i na prośbę żeglujących. Jeśli zdecydujecie się przepłynąć pod zamkniętym mostem, upewnijcie się, czy prześwit jest wystarczający. Weźcie pod uwagę, że na Szkarpawie poziom wody często się zmienia z powodu tzw. cofki wód z Zalewu Wiślanego.

Na Szkarpawie jest tylko jedna śluza w Gdańskiej Głowie, która jest zamykana w przypadku wysokiego stanu wody na Wiśle. Przed rejsem należy sprawdzić komunikaty RZGW o stanach wody.

Droga żeglowna Szkarpawy zaliczana jest do II klasy z gwarantowaną głębokością na poziomie 1,6 m. W rzeczywistości głębokość w nurcie wynosi ponad 3 m i rzadko spada poniżej 2 m. Prąd jest prawie niewyczuwalny. Rzeka ma w niektórych miejscach do 100 m szerokości, a szlak żeglowny wyznaczony bakenami, wynosi 30 m.

Niestety, z powodu znikomego nurtu, na powierzchni pływają zielone kożuchy roślinności wodnej. Najwięcej jest ich przy brzegach. Należy płynąć środkiem nurtu, tam zwykle woda jest czysta.

Liczne przystanie i zatoczki do cumowania

Wodniacy nie mają problemu z cumowaniem. Wygodne przystanie znajdują się w Żuławkach, Izbiskach, Chorążówce, Rybinie i Osłonce. Są pomosty cumownicze w Drewnicy i w Rybinie przed mostami. Jest też wiele zatoczek między szuwarami, gdzie można zacumować „ na dziko”.

Trasa

0,25 km Śluza Gdańska Głowa

Śluza powstała w 1895 roku i otworzyła Szkarpawę dla żeglugi.
Oprócz wrót zamykających Gdańska Głowa ma także wrota przeciwpowodziowe.
Długość śluzy: 61 m, szerokość 12,50 m, most obrotowy otwierany na żądanie. Wysokość zamkniętego mostu przy średniej wodzie wynosi 9,58 m, przy wysokiej wodzie 7,08 m. W ramach projektu projektu „Pętla Żuławska – rozwój turystyki wodnej Etap I” wykonano sterowanie elektryczne w miejsce napędów ręcznych.

2,85 km Most zwodzony w Drewnicy

(LB) Drewnica– wieś powstała prawdopodobnie w II połowie XIV wieku. Największą atrakcją jest wiatrak „koźlak” z 1718 roku.
Po drodze do wiatraka znajduje się sklep spożywczy.
(PB) Żuławki – ta wieś to unikatowy skansen osadników niemieckich, olędrów, mennonitów i Prusaków. Jak żyli, można się przekonać, oglądając domy podcieniowe. Zachowało się ich tu kilka, w tym dwa ładnie odnowione.
We wsi jest sklep spożywczy i przystań żeglarska.

3,5 km - LB- Przemysław

Wieś ukształtowana przez osadników niderlandzkich. Z drewnianej zabudowy zachowało się kilka domów, w tym domy podcieniowe.

3.55 km Prywatna przystań Szwedowo.

 Postój po uzgodnieniu z właścicielem. Dostęp do prądu, wody, toalety i profesjonalny slip.

6,36 km – LB – Przystań Żabi Brzeg w Izbiskach (jw.)

14,5 km – linia wysokiego napięcia na wysokości 18,2 m

14,98 km – most obrotowy kolei wąskotorowej w Rybinie

Most uruchamiany jest ręcznie za pomocą kół zębatych i przekładni. Przejeżdża po nim kolejka kursująca w okresie wakacyjnym z Nowego Dworu Gdańskiego do Stegny i na Mierzeję Wiślaną. Most zamykany jest dla żeglugi na czas przejazdu kolejki. Gdy most jest zamknięty, wysokość prześwitu wynosi około 2,7 m i zależy od poziomu wody na Szkarpawie.

15–15,45 km – LB – Rybina

Węzeł szlaków wodnych z dwoma zabytkowymi mostami zwodzonymi. Aktualnie niebieski most na Wiśle Królewieckiej jest nieczynny z powodu awarii. Na Szkarpawie można cumować w nowej przystani za mostem obrotowym (LB) oraz do pomostów przed i za żółtym mostem. Na Wiśle Królewieckiej – przed i za niebieskim mostem do pomostów (PB) i na prywatnym terenie przed mostem (po uzgodnieniu z właścicielem). Możliwość podłączenia do prądu, nabrania wody.  W pobliżu sklepy spożywcze. Obok przystań kajakowa, wyposażona m.in. w wiaty, pomost i slip. We wsi znajduje się ośrodek zdrowia, restauracja, ośrodek kultury.

15,3 km – LB – Przystań żeglarska w Rybinie

Zbudowana w ramach projektu „Pętla Żuławska – rozwój turystyki wodnej. Etap I.” Jest tu wszystko, czego potrzeba do odpoczynku na stałym lądzie. Przyłącza mediów, zaplecze socjalne i sanitarne, boisko do siatkówki, miejsce na rozpalenie ogniska.

15,3 km – PB – stacja pomp Chłodniewo w Rybinie

Połączyła małe poldery, które osuszały tereny depresyjne. Zamyka ujście Linawy do Szkarpawy. Są tutaj dwa zestawy napędzane elektrycznie i rezerwowy, napędzany silnikiem spalinowym.

15,45 km – most zwodzony w Rybinie na drodze nr 502 Nowy Dwór Gdański–Stegna

Żółty most osadzony na drewnianych palach. Pierwotnie przęsła mostu podnoszone były ręcznie, dziś za pomocą silników elektrycznych. Wysokość prześwitu zamkniętego mostu wynosi około 2,58 m i jest uzależniona od poziomu wody.
Od strony Zalewu Wiślanego znajduje się pomost dla oczekujących na otwarcie mostu.

16,79 km – ujście rzeki Tugi, stanica policji wodnej

Widoczny most na ujściu rzeki do Szkarpawy. Szlak nieżeglowny.

17,79 km – dwie linie wysokiego napięcia na wysokości 14 m

20,5 km – PB – pomost Chełmek-Osada

22 km – zagajnik na lewym brzegu

Dobre miejsce na postój, biwak i połów ryb (vis-a-vis tablicy z oznaczeniem 22 km).

22,5 km – początek odnogi Płonino

Ślepy kanał. Szlak nieżeglowny. Zakaz wpływania.

ok. 23,5 km – linia wysokiego napięcia na wysokości 14 m

ok. 23,5 km – km – PB – Przystań żeglarska w Osłonce

Mogą być problemy z podejściem jednostek o zanurzeniu powyżej 1 m. Przed pomostem (około 5 m), w jej środkowej części znajduje się wypłycenie. Przy samym pomoście jest już głębiej. Przystań zbudowana w ramach projektu „Pętla Żuławska – rozwój turystyki wodnej. Etap I.”

ok. 23,5 km – LB – Depresja Marzęcińska

Uznawana za najmłodszy skrawek Polski. Utworzona przez Niemców w 1942 roku poprzez osuszenie zatoki Zalewu Wiślanego. Zalana po wysadzeniu wałów przez wycofujący się Wehrmacht. Stan ten trwał do 1949 roku, do ponownego osuszenia gruntu. Polder zajmuje obszar około 22 tys. ha.

23,9 km – LB – początek odnogi Dublewo

Ślepy kanał. Szlak nieżeglowny. Zakaz wpływania.

25,3 km – przepompownia Osłonka, zakaz postoju

Przed stacją można awaryjnie stanąć w porcie wędkarskim – uwaga, płytko!

25,4 km – ujście do Zalewu Wiślanego

Tu rozpoczyna się oznakowanie morskie – pławy.  Uwaga! To już Zalew Wiślany. Wejście na Nogat jest niepozorne – skręcamy w prawo, między drugą a trzecią pławą.

Stowarzyszenie Żuławy
ul. Sikorskiego 23
82-100 Nowy Dwór Gdański
NIP 5792182998
KRS 0000115819

Skip to content