h

Charakterystyka rzek

Wisła Królewiecka

Krótkie odgałęzienie Szkarpawy o długości zaledwie 11,5 km. Rzeka zaczyna się od rozwidlenia w Rybinie. Płynie przez Grochowo Pierwsze, Sztutowo i za wsią Kobyla Kępa uchodzi do Zalewu Wiślanego. Wisła Królewiecka ma węższe koryto w porównaniu do Szkarpawy. Jest bardziej zarośnięta. Na powierzchni pływają zielone dywany roślinności wodnej. Płynąć należy środkiem koryta, gdzie woda jest bardziej czysta. Rzeka sprawia wrażenie dzikiej i niedostępnej, ale wielu wodniaków lubi takie szlaki.

 

p

Informacje żeglugowe

Ruch statków

Wisła Królewiecka dawno temu była najkrótszym szlakiem, łączącym Gdańsk z Królewcem. Po wojnie prawie nikt tędy nie pływał. W latach 70-tych rzekę zdegradowano do roli rowu melioracyjnego. Dopiero w tym stuleciu szlak ten na nowo przystosowano do żeglugi.

Mosty

Obecnie po Wiśle Królewickiej płynie się przyjemnie i bezpiecznie, choć niestety most zwodzony w Rybinie pozostaje nieczynny, a prześwit pod nim wynosi zaledwie 2,9 m.

Głębokość koryta pozwala płynąć jednostkom o zanurzeniu do 1,6 m. Uważać trzeba tylko na wypłycenie przy ujściu rzeki do Zalewu Wiślanego.
Linie wysokiego napięcia są dobrze oznakowane i wysoko zawieszone, najniższa na wysokości 13,5 m.

Trasa

0,14 km – PB – Rybina

Dogodna keja dla jachtów przed żółtym mostem zwodzonym na Szkarpawie oraz nowa przystań na lewym brzegu. Wraz z budową nowej przystani, powstały pomosty przed i za niebieskim mostem na Wiśle Królewieckiej oraz za mostem żółtym na Szkarpawie. Po otwarciu niebieskiego mostu wpływamy na szlak Wisły Królewieckiej. Przed mostem swoją bazę ma flota Żeglugi Wiślanej, czyli hausbotów, którymi można eksplorować wody Pętli Żuławskiej. Kontakt telefoniczny: 784 017 018.

0,14–2,2 km – Rybina – Grochowo Pierwsze

Wzdłuż brzegów szpalery drzew i krzewów. Po dwóch zakrętach i około jednym kilometrze, na prawym brzegu, okazała rezydencja z własnym portem. Przed nią pierwsza linia wysokiego napięcia. Kolejny zakręt i na prawym brzegu widać Grochowo Pierwsze.

2,2 km – PB – Grochowo Pierwsze

W Grochowie Pierwszym sklep spożywczy, otwarty dwa razy dziennie przez kilka godzin. Przed wsią druga linia wysokiego napięcia. Za nią, na prawym brzegu, wylot kanału z polderu Grochowo Pierwsze. W głębi widoczna stacja pomp. Za kanałem dogodne miejsca do cumowania.

2,2–5 km – Grochowo Pierwsze – Sztutowo (cegielnia)

Rzeka wyraźnie się poszerza. Brzegi są nadal trudno dostępne. Mijamy trzecią linię energetyczną. Po lewej stronie widać drogę, na prawym brzegu miejscowości Grochowo Drugie i Grochowo Trzecie. Po prawej stronie niski brzeg i rozległa łąka. Za znakiem linii, na prawym brzegu, łąka nadająca się do cumowania „na dziko”. Po minięciu linii wysokiego napięcia, droga pojawia się także na prawym brzegu. W oddali widać już zabudowania nieczynnej cegielni na lewym brzegu.

5 km – LB – Sztutowo (cegielnia)

To charakterystyczny budynek, stojący prostopadle do rzeki. Przy cegielni dwa zakola mocno zarośnięte roślinnością wodną, to pozostałości po dawnym porcie. Jedno zakole przechodzi w kanał odpływowy z polderu, przy którym znajduje się stacja pomp. Wzdłuż brzegu resztki pali, będących zapewne miejscem cumowania barek i pozostałościami dawnego pomostu.

5–6 km – Sztutowo (cegielnia) – Sztutowo

Cegielnia to dla nas „znak drogowy”, wskazujący, że jesteśmy już w Sztutowie. Po jej minięciu na prawym brzegu zobaczymy prywatną przystań. Około 0,5 km dalej znajduje się charakterystyczne rozlewisko w kształcie Y. To miejsce rozgałęzienia szlaków. My skręcamy w lewo. W prawo odchodzi ślepy kanał. To może być ciekawe miejsce na nocleg „na dziko”. W oddali, na lewym brzegu, zabudowania Sztutowa.

6 km – LB – Sztutowo

Miejscowość na lewym brzegu rzeki. Jest tu bank, poczta, ośrodek zdrowia, apteka oraz końcowa stacja Żuławskiej Kolei Wąskotorowej. Mijamy zabudowania przemysłowe. Następnie prywatny pomost wędkarski i zaraz za nim przystań wędkarską Polskiego Związku Wędkarskiego. Stąd też otwiera się widok na odcinek rzeki, z zamykającym go mostem zwodzonym. Przystań Koła PZW, na lewym brzegu, to dogodne miejsce postoju. Rozpoznamy ją po charakterystycznym czarno-seledynowym baraku. Stąd do miejscowości i sklepu mamy 15 minut spacerkiem. Dalej widać dwa betonowe nabrzeża, służące niegdyś białej flocie. Cumowanie na własne ryzyko! W tej okolicy, wzdłuż rzeki, znajdują się bunkry należące niegdyś do obozu Stutthof, stanowiące element fabryki produkcji amunicji. Przed mostem zwodzonym przez rzekę przechodzi czwarta linia wysokiego napięcia (~6,50 km szlaku). Przed mostem, po lewej stronie, znajdują się miejsca do cumowania po byłej marinie (obecnie wykorzystywane raczej przez kajakarzy). Tuż za mostem, po lewej stronie w zatoczce nowa przystań gminna. Na przystani slip i pomosty, pierwszy drewniany na palach o długości 16 m oraz w głębi zatoczki dwa pomosty pływające o łącznej długości 80 m.

6–11,5 km – Sztutowo – Kobyla Kępa – ujście do Zalewu Wiślanego

Od Sztutowa do Zalewu Wiślanego rzeka poszerza swoje koryto. Po obu stronach obwałowania. Na około 7,5 km szlaku, na lewym brzegu, stacja pomp. Pojawiają się zabudowania wsi Kobyla Kępa i droga. W Kobylej Kępie piąta linia wysokiego napięcia. Na lewym brzegu biało-czerwony maszt przekaźnikowy. Rzeka jest tu umocniona betonowymi płytami, choć są miejsca, gdzie możemy zacumować „na dziko”.

Końcowy odcinek

To kilka ostrych zakrętów i ostatnia, wyjściowa prosta, po minięciu linii wysokiego napięcia. Charakterystycznym miejscem tutaj są dalby, będące pozostałościami światła nawigacyjnego Wisła Królewiecka. Kończą się wały. Na lewym brzegu wał kończy fragment betonowego nabrzeża (11,5 km szlaku). To miejsce nadające się na biwak „na dziko”. Dokładnie tu kończy się wał przeciwpowodziowy, który skręca prostopadle do rzeki. Jest tam odcinek około 3–5 m piaszczystego brzegu. Stamtąd możemy odbyć sympatyczny spacer wałem do Kątów Rybackich – około 40 minut. To dobre miejsce na postój, także w celu orientacji, jakie warunki panują na Zalewie Wiślanym.

Stowarzyszenie Żuławy
ul. Sikorskiego 23
82-100 Nowy Dwór Gdański
NIP 5792182998
KRS 0000115819

Skip to content