h

Charakterystyka akwenu

Zalew Wiślany – przedsionek Bałtyku

Zalew Wiślany to rozległy akwen morskich wód wewnętrznych, oddzielony od Zatoki Gdańskiej wydmami Mierzei Wiślanej. Jego powierzchnia jest imponująca, bo Zalew zajmuje w granicach Polski 382 km2. To tyle, co dwa i pół jeziora Śniardwy.
Duża powierzchnia akwenu i możliwość halsowania, wiejący tu często wiatr od morza oraz morskie oznakowanie torów wodnych sprawiają, że warunki żeglowania są porównywalne do morskich. Niewielka głębokość Zalewu (średnio 2,7 m) i częste podmuchy wiatru są przyczyną powstawania krótkiej i stromej fali, która może być dokuczliwa nawet dla doświadczonych wodniaków. Przeczytaj więcej o bezpiecznej żegludze po Zalewie Wiślanym.  Dlatego do żeglugi po Zalewie Wiślanym będziemy przekonywać osoby obyte z wodami śródlądowymi i posiadające patent żeglarski lub motorowodny. Pływając po Zalewie bez należytych umiejętności i uprawnień, ryzykujecie swoim zdrowiem i życiem. Nie warto, zwłaszcza, że zdobycie patentu nie jest problemem. Wystarczy skończyć krótki kurs i zdać egzamin. A wtedy wody Zalewu Wiślanego są dla Was otwarte. Możecie halsować, cieszyć się słońcem i zmagać z wiatrem. Przeżyjecie niezapomnianą przygodę, żeglując od jednego portu do drugiego i zwiedzając kolejno wszystkie malownicze miasteczka, położone nad Zalewem.  Możecie także popłynąć Zatoką Elbląską do Elbląga i dalej na jezioro Drużno lub Kanałem Elbląskim na Pojezierze Iławskie. Jedno jest pewne. To będzie urlop pełen wrażeń.

Zatoka Elbląska

Zatoka Elbląska to wysunięta na południe część Zalewu Wiślanego, bardziej przypominająca jeziora mazurskie czy Jeziorak. Osłona Wyspy Nowakowskiej sprawia, że wiatr i fala są tu mniejsze niż na otwartych wodach Zalewu. Zatoka jest akwenem bardzo płytkim. Średnia głębokość to 1–1,5 m, a im dalej na południe, tym płyciej. Wyjątkiem jest tor wodny Zalew–Elbląg. Na odcinku Zatoki Elbląskiej gwarantowana głębokość toru to 2,20 m, dalej na rzece Elbląg 3,5–4 m. Porty na Zatoce są małe, ze słabo rozwiniętą infrastrukturą wodniacką. Największym portem regionu jest Suchacz, dostępny dla jachtów o zanurzeniu do 1,5 m. Pozostałe są dostępne dla jachtów o mniejszym zanurzeniu – Nadbrzeże (1,2 m), Kamienica Elbląska (1,2 m), Jagodna (0,80 m).

Kąty Rybackie

Kąty Rybackie to najbliższy port Zalewu Wiślanego dla jachtów płynących Wisłą Królewiecką lub Szkarpawą. Do plaży nad morzem, spacerem przez mierzeję, przejdziemy w 20 minut.

Żeglarze mają tu do dyspozycji różnorodne miejsca do cumowania:

– Port Kąty Rybackie i przystań jachtowa. Gwarny port z letnikami, z wydzielonym dla żeglarzy basenem. W ramach projektu „Pętla Żuławska rozwój turystyki wodnej. Etap I”, port został rozbudowany o nową przystań jachtową.

– Stary Port Rybacki. Zaciszna zatoczka z pomostami i możliwością zacumowania wprost na brzegu.

Port Kąty Rybackie i przystań jachtowa

Przystań jest dostępna dla jachtów o zanurzeniu do 1,5 m. Basen wschodni, wcinający się w ląd, ma trzy nabrzeża. Zachodnie jest przeznaczone dla jachtów. Basen zachodni, w nim znajduje się przystań jachtowa, jest równoległy do wód Zalewu i ma trzy nabrzeża: północne, przeznaczone w części na przystań statku pasażerskiego oraz slip, zachodnie to drewniany pomost, a wschodnie – pomost pływający z y-bomami. W ramach projektu „Pętla Żuławska – rozwój turystyki wodnej. Etap I” wybudowano także zaplecze sanitarno-socjalne, plac do zimowania jachtów oraz przyłącza wody, prądu i odbioru ścieków z jednostek. Bosman portu urzęduje w budynku położonym przy maszcie radiostacji od godz. 7.00 do 15.00, tel.: 55 247 87 19. Tutaj także możemy podłączyć się do prądu. Przystaniowa toaleta jest bezpłatna. Na terenie przyległym do portu jest Muzeum Zalewu Wiślanego, które warto odwiedzić. W 2009 roku w porcie zostały ustawione nowe nabieżniki: na głowicy wschodniej zielony słup (poprzednio zielona kratownicowa wieżyczka), na narożniku nabrzeża wschodniego czerwony słup.

Piaski

To ostatnia miejscowość na Mierzei Wiślanej. Niewielki port, żadnych rozrywek, kilka sklepów. Blisko do najpiękniejszych w regionie morskich plaż. Najpierw była tu wioska i karczma. Zasypały je piaski z wędrujących wydm. Później zbudowano nową karczmę. Tłumy turystów docierają najdalej do Krynicy. Piaski jednak są coraz częściej odwiedzane przez tych, którzy cenią sobie ciszę i spokój. Do pięknych, rozległych plaż od strony morza tylko dziesięć minut spacerem. Władze enklawy kaliningradzkiej czynią starania, aby uruchomić przejście graniczne na Mierzei Wiślanej. Wtedy można będzie dotrzeć stąd do Bałtijska i dalej, do Kaliningradu.

Port Piaski

Składa się z dwóch basenów, przedzielonych drewnianym pomostem. Okolice nabrzeży betonowe, przy nabrzeżu zachodnim podmurówka po budynku bosmanatu. Przy nabrzeżu wschodnim budynki rybackie i ujęcie wody pitnej. Oszalowania nabrzeży drewniane. Cumując przy pomoście uważajmy – kant nabrzeża może zaszkodzić burtom. Po pomoście środkowym spacerują wczasowicze. Cumujemy burtami. Brak osłony przed falowaniem odczujemy przy silniejszym wietrze od strony Zalewu. Dlatego wybierając się tutaj, uważnie sprawdźmy prognozę pogody. Cumy zakładajmy rozważnie. Przy silnym rozkołysie zdarzało się, że knagi były wyrywane z pokładu, dlatego dobrze jest przymocować zapasową cumę do masztu. Głębokości podawane w locjach traktujmy z rezerwą.

W 2014 roku port został wyremontowany. Przebudowano pomost postojowy oraz nabrzeże północne. Przy okazji remontu nabrzeża zdecydowano się na budowę slipu ze stalową ramą do wodowania jednostek rybackich.

Cumowanie

Miejsca jest mało. W basenie wschodnim (nabrzeża betonowe) nie daje spokoju uciążliwy zapach suszących się sieci. W zasadzie, w zależności od kierunku wiatru, ten problem dotyczy większej części portu. W basenie zachodnim jest zdecydowanie przyjemniej – więcej zieleni, rosnące tu drzewa dają przyjemny cień. Ciekawostką Piasków są łodzie rybackie z silnikami przyczepnymi po 225 KM, z okresu „wyścigów po łowiska”. Prawo do łowienia w danym sektorze otrzymywał ten, kto wygrywał wyścig. Zaniechano ich z powodu tragicznego wypadku w trakcie jednego z wyścigów.

Infrastruktura

Naprzeciwko portu kilka barów. Najbliższy sklep znajduje się tuż za ogrodzeniem portu. Różne sklepy, bary i fast foody znajdują się także nieco dalej – kierujmy się w prawo wzdłuż głównej ulicy. Przy porcie WC typu Toi-Toi. W okolicznych kempingach znajdziemy prysznice i toalety. Żeglarze mile widziani. Można także skorzystać z ogólnodostępnych pryszniców przy ośrodku wypoczynkowym Piaski Club. Od portu kierujemy się główną ulicą w prawo – 10 minut spaceru.

Podejście

Zabudowania Piasków widać już z daleka. Nieopodal brzegu pojawiają się liczne sieci, szczególnie jeżeli płyniemy od strony Krynicy Morskiej. Jachty o niewielkim zanurzeniu (do 0,5 m) w zasadzie nie muszą trzymać się toru podejściowego. Warto jednak podnieść miecz lub być do tego przygotowanym. Jachty o większym zanurzeniu muszą trzymać się toru podejściowego, ale i tak mogą mieć kłopoty.

Tor podejściowy

Z głównego toru wodnego Zalewu tor wodny do Piasków rozpoczyna pława PIA (nieświecąca). Następnie mamy 2 pławy torowe, P/1, P/2 i P/3. Przed samym portem bramki torowe z czerwonych i zielonych boi. Oznakowanie stale się zmienia. W planach jest rozsunięcie boi torowych, wprowadzenie środkowej jako świecącej oraz zlikwidowanie bramek torowych.

Nabieżniki

Światło/znak przedni: czerwona kolumna na środkowym, drewnianym pomoście basenu portowego, zwieńczona białym trójkątem z czerwoną obwódką zwróconym ku górze. Światło błyskowe czerwone, o okresie 5 sekund. Światło/znak tylny: na wzgórzu za portem czerwona kolumna z białym trójkątem z czerwoną obwódką, zwróconym ku dole. Światło błyskowe czerwone, o okresie 5 sekund. Uwaga! Kilkakrotnie zdarzało się w ostatnich latach, że światło znaku tylnego, albo w ogóle światła nabieżnikowe nie świeciły!

Tolkmicko

Miasteczko portowe, stanowiące nie tylko schronienie dla kutrów rybackich, ale także dla statków żeglugi pasażerskiej. Pięknie położone nad Zalewem Wiślanym. Główna atrakcja to kościół z XIV wieku pw. św. Jakuba Apostoła oraz głaz narzutowy, tzw. Święty Kamień – dawny ołtarz ofiarny Prusów, o obwodzie 13,8 m, leżący w wodach Zalewu Wiślanego około 4 km od miasteczka. W ramach projektu „Pętla Żuławska – rozwój turystyki wodnej. Etap I” w Tolkmicku powstał port żeglarski z prawdziwego zdarzenia. Mieści się w zachodniej część portu. Jachty mogą zacumować do wygodnych pomostów. Na przystani dostępne: prąd, woda, toaleta, prysznic, stacja benzynowa 200 m.

Port rybacki

Jego początkową część stanowi kanał wejściowy z falochronami. Dalej basen się rozszerza. Mieści się tu budynek bosmanatu portu morskiego, ratowników SAR i bazy rybackiej. Bosmanat (tel. 55 231 66 14) czynny jest od godz. 7.00 do 15.00, od poniedziałku do piątku. Część miejsca na nabrzeżu zachodnim zajmują statki białej floty.

Podejście

Jachty o zanurzeniu do 80 cm nie muszą trzymać się toru podejściowego. Tolkmicko odnajdziemy po niebiesko-białym budynku przetwórni ryb – na wschód od wejścia do portu. Miasteczko znajduje się na trawersie Krynicy Morskiej. Podchodząc od strony wschodniej, pamiętajmy o Mieliźnie Tolkmickiej. Od północy oznakowana jest pławą kardynalną, żółto- czarną TOL–N. Od strony zachodniej głębokości są większe.

Tor podejściowy

Z głównego toru wodnego Zalewu podejście do Tolkmicka rozpoczyna pława TOL (białoczerwona pława świetlna z kulą, światło białe o okresie 10 sekund). Przed samym portem wystawione są dwie bramki torowe, z czerwonych i zielonych boi.

Nabieżniki

Głowica wschodnia falochronu portu: światło stałe zielone, na zielonej kolumnie z galerią.
Światło/znak przedni: na dachu przetwórni ryb, żółty trójkąt zwrócony wierzchołkiem ku górze.

Ratownicy, czyli SAR (Search And Rescue)

To jedyna tego rodzaju placówka na Zalewie Wiślanym. Pamiętajmy, że SAR zajmuje się ratowaniem ludzi. Za wezwanie w celu ratowania jachtu możemy słono zapłacić. Jeżeli życie ludzi nie jest zagrożone, warto za pośrednictwem bosmanatu skontaktować się z rybakami.

Kamienica Elbląska

Niewielki port w Zatoce Elbląskiej. Przystań ma kształt długiego, prostokątnego basenu, zwężającego się ku południowi. Początkowo nabrzeża są skarpowe, obrośnięte trzcinami, czasem wystają drewniane pozostałości pomostów. Cumujemy do nich lub wprost do brzegu. Zamykający port odcinek nabrzeży jest uregulowany. Tu nabrzeża są betonowe i wyposażone w polery cumownicze. Nabrzeże wschodnie w końcowym odcinku ma prostopadły basen, wykorzystywany przez rybaków. Brak udogodnień dla żeglarzy i infrastruktury sanitarnej. Przy porcie sklep spożywczy.

p

Informacje żeglugowe

Główny tor Zalewu

Ma kształt litery Y, skierowanej nóżką w kierunku wschodnim. Ramię północne to podejście do Szkarpawy, na drogę wodną do Gdańska, a ramię południowe to podejście na rzekę Elbląg do Elbląga.  Tor wodny przebiega następująco:
Ramię północne: ujście Szkarpawy – stawa Gdańsk – stawa Elbląg.
Ważniejsze punkty drogi: pława świetlna nr 18 (ujście Szkarpawy), stawa Gdańsk i dalej pławy nieświecące, aż do stawy Elbląg. Ramię południowe: rzeka Elbląg – światło Elbląg (zwane „Andzią”) – stawa Elbląg (zwana „Piotrusiem”).
Ważniejsze punkty drogi: lewa główka wejściowa (LGW) na rzekę Elbląg (światło nawigacyjne czerwone), światło Elbląg (zwane „Andzią”, będące PGW – prawą główką wejściową na rzekę Elbląg, położone na Złotej Wyspie). PGW i LGW są położone niesymetrycznie. Światło Elbląg i stawa Elbląg są bardzo często mylone ze sobą. „Andzia” tworzy z pławą świetlną nr 10 ELB pierwszą bramkę torową. Kolejna bramka złożona jest z pław nieświecących. Następne świecące to pławy 1 ELB (zielona) i 6 ELB (czerwona). Dalej, aż do stawy Elbląg, prowadzą pławy nieświecące.
Oba ramiona toru wodnego łączą się przy stawie Elbląg, skąd tor wodny prowadzi dalej na wschód, aż do granicy państwa, rozdzielającej Zalew Wiślany od Zalewu Kaliningradzkiego.
Główny tor wodny: stawa Elbląg – pława TOL – pława FRO – granica polsko-rosyjska.
Ważniejsze punkty drogi: stawa Elbląg (świecąca, oczywiście), dalej następna pława świetlna TOL, pława świetlna nr 4, pława nieświecąca PIA, pława świetlna nr 1, pława nieświecąca PAS i graniczna pława świetlna nr 10.

Tory podejściowe do portów

Od głównego toru do poszczególnych portów prowadzą tory podejściowe oznakowane pławami, a przed samymi portami najczęściej bramkami. Są to tory podejściowe do Piasków, Nowej Pasłęki, Fromborka, Krynicy Morskiej, Tolkmicka, Kątów Rybackich.

Oznakowanie nawigacyjne Zatoki Elbląskiej

– Zachodnią częścią Zatoki Elbląskiej przebiega tor wodny z Zalewu Wiślanego rzeką Elbląg do Elbląga. Od strony Zalewu Wiślanego najpierw mijamy prawą główkę wejściową (PGW) – na kratowej, zielonej wieży o granitowej podstawie. Światło błyskowe grupowe (2 błyski w grupie), zielone, o okresie 6 sekund. Na mapie będzie to Fl (2) G 6s – skróty na mapie w języku angielskim.
– PGW tworzy z pławą 10/ELB bramkę toru wodnego. 10/ELB to czerwona pława drążkowa świetlna, z czerwonym walcem, oznaczającym lewą stronę toru wodnego. Świeci analogicznie jak PBW, tyle że światłem czerwonym, czyli Fl (2) R 6s. Następnie skraj lewej strony toru wodnego wyznaczają czerwone pławy drążkowe oznakowania bocznego w kształcie walców – 12/ELB, 14/ELB, 16/ELB. Uwaga – zamiast pław drążkowych mogą być także wystawione zamiennie zwykłe boje, o kształcie czerwonych walców, podobne do typowych śródlądowych. Następnie mijamy lewą główkę wejściową (LGW) – kratową, czerwoną wieżę na granitowej podstawie, z odbojnicą i urządzeniami cumowniczymi, umożliwiającą awaryjne przycumowanie. Świeci światłem błyskowym czerwonym o okresie 2 sekund (Fl R 2s). Płynąc dalej, kierujemy się na rzekę Elbląg (Elblążkę), którą dotrzemy do Elbląga.

Trasa

Krynica Morska

Niekwestionowana stolica żeglarska Zalewu. Czyste, morskie plaże, rozwinięte zaplecze handlowe, gastronomiczne, hotelowe. Atrakcją oferującą panoramiczny widok na Zalew Wiślany jest Latarnia Morska.

Port jachtowy w Krynicy Morskiej

Pirs pasażerski rozdziela port jachtowy na dwie części: starą (Stary Port) i nową (Basen Jachtowy im. Leonida Teligi). W ramach projektu „Pętla Żuławska – rozwój turystyki wodnej. Etap I” port jachtowy został zmodernizowany i rozbudowany. Żeglarze mają do dyspozycji największy na Zalewie Wiślanym basen jachtowy z pływającymi pomostami i zapleczem sanitarnym. Do portu prowadzi głęboki na 2,5 m tor podejściowy. Stanowiska postojowe dla jachtów są wyposażone w sieć wodnokanalizacyjną, przyłącza energetyczne i oświetlenie.

Basen Jachtowy im. Leonida Teligi

Basen portu pozwala na wejście pod żaglami. Musimy jednak uważać na statki białej floty i pływające y-bomy. Głębokości w basenie około 1,5 m, przy czym basen numer 1 jest zdecydowanie najpłytszy. Basen o wymiarach około 250 na 160 m podzielony jest trzema pirsami na mniejsze baseny. Wszystkie nabrzeża są betonowe i wyłożone gumowymi odbojami. Nabrzeże Wschodnie, z którego wchodzimy na wszystkie trzy pirsy, Nabrzeże Północne. Wreszcie, od zachodu, zamyka port Nabrzeże Zachodnie, będące częścią Pirsu Pasażerskiego. Cumujemy burtą, a w razie dużego tłoku – dziobem, rzucając kotwicę z rufy. Dostęp do prądu. Od strony Nabrzeża Północnego w sezonie letnim dobiega gwar. Na placu, w tzw „Starym Porcie” jest wesołe miasteczko, dyskoteka, organizowane są koncerty. W sąsiedztwie kilkadziesiąt obiektów gastronomicznych.

Tor podejściowy

Już z daleka drogę do Krynicy pokazuje nam Latarnia Morska, położona nieco na wschód od portu. Z głównego toru wodnego Zalewu podejście do Krynicy Morskiej rozpoczyna pława TOL (biało-czerwona pława świetlna z kulą, światło białe o okresie 10 sekund). Następnie prowadzą nas pławy torowe nieświecące (czerwone, zwieńczone czerwonym walcem – wyznaczają granicę lewej strony toru wodnego, mijamy je lewą burtą) 2/E i 4/E. Potem pława KM-E świecąca, kardynalna czarno-żółto-czarna, zwieńczona czarnymi stożkami, skierowanymi w górę i w dół. Jej charakterystyka świetlna – światło białe o okresie 10 sekund. Wyznacza wschodni skraj Mielizny Krynickiej i lewą stronę toru wodnego. Następna pława torowa nieświecąca 6/E – czerwona z czerwonym walcem na szczycie – wyznacza lewą stronę toru wodnego. Nieco bliżej portu, od strony wschodniej wystawiona jest pława kardynalna, czarno-żółto-czarna, ze stożkami zwróconymi ostrzami ku sobie. Płynąc do Krynicy zostawiamy ją po prawej burcie. Jachty o zanurzeniu powyżej 1 m powinny bezwzględnie podchodzić w osi toru wodnego, pozostali muszą jedynie uważać na miecz. Mielizna Krynicka, leżąca na zachód od portu, stanowi przeszkodę dla jachtów o zanurzeniu powyżej 1 m. Oznakowana jest dwiema pławami kardynalnymi KM-S i KM-E.

Nabieżniki

Skoncentrowane są na pirsie pasażerskim.

Światło/znak przedni: czerwony słup z białym trójkątem, zwróconym ostrzem ku górze. Światło czerwone izofazowe, okres 2 sekundy. Światło/znak tylny: czerwona kratownicowa wieża z białym trójkątem, zwróconym ostrzem ku dołowi. Światło czerwone stałe.

Nowa Pasłęka

Nowa Pasłęka to ostatni „oficjalny” port morski na wschodzie Rzeczypospolitej, położony nad jednym z kanałów ujściowych rzeki Pasłęki. Cumować możemy również w nowoczesnych przystaniach żeglarskich z zapleczem sanitarnym w Starej Pasłęce i Braniewie

Kanał Pasłęki

Od głównego toru wodnego Zalewu. Początek toru podejściowego wyznacza pława PAS (nieświecąca). Od niej płyniemy w stronę brzegu. Wejście do Nowej Pasłęki znajduje się w miejscu, gdzie linia brzegowa tworzy wychodzącą w Zalew wypukłość.
Uwaga na wypłycenie. Jachty o większym niż 1,2 m zanurzeniu mogą mieć problem z wejściem.

Tor podejściowy

Przed portem ustawione są bramki z pław. Jeżeli płyniemy od strony Fromborka,
pamiętajmy o kamieniach na wysokości wsi Różaniec. Podchodząc w osi toru podejściowego uważajmy na kamienną groblę, będącą przedłużeniem wschodniego falochronu.

Nabieżniki

Światło/znak przedni: na zachodnim falochronie zielona kratownicowa wieża z nautofonem. Z tyłu za wieżą maszt wiatrowskazu. Tylnego światła ani nabieżnika nie ma. Osobliwością jest nautofon, który nadal jest czynny i włączany jest przez bosmana w momencie zamglenia lub złych warunków atmosferycznych. Nadaje on literę „N” w okresie 30 sekund.

Frombork

To największe miasto portowe na południowym brzegu Zalewu. Morskie przejście graniczne dla jachtów płynących do Kaliningradu. Z całą pewnością wart zobaczenia jest kompleks Wzgórza Katedralnego. W jego skład wchodzą: średniowieczna katedra, a w niej grób Mikołaja Kopernika, dawny pałac biskupi, dzwonnica zwana Wieżą Radziejowskiego, Wieża Kopernika, kurie kanoniczne, mury obronne i baszty. W Muzeum Mikołaja Kopernika można zobaczyć pamiątki po wielkim astronomie, w planetarium obejrzeć seans lub udać się do położonego nieopodal Parku Astronomicznego na obserwacje i nocne pokazy nieba. W dzwonnicy znajduje się wahadło Foucaulta, służące do naocznego stwierdzenia obrotowego ruchu Ziemi. W katedrze w sezonie letnim odbywają się koncerty na słynnych fromborskich organach. W niedalekiej odległości od Wzgórza Katedralnego warte zobaczenia są równie atrakcyjne zabytki: były szpital Świętego Ducha, obecnie muzealny Dział Historii Medycyny oraz Wieża Wodna i odrestaurowany Kanał Kopernika. Na uwagę zasługuje także zrewitalizowany Rynek, na którym dostojnie zasiadł odlany z brązu Mikołaj Kopernik.

Kadyny

Cumowanie możliwe przy dobrej pogodzie i braku zafalowania, jachtem o zanurzeniu do 0,8 m. Tuż przy porcie jedna z najładniejszych plaż nad Zalewem. W sezonie można wypożyczyć sprzęt wodny i skorzystać z gastronomii. Warto również pójść na spacer po Kadynach, które słyną ze stadniny koni, dawnej rezydencji cesarza Wilhelma II oraz z okazałych dębów.
Podejście
Gdy płyniemy wzdłuż brzegu, musimy liczyć się z płyciznami. Jachty kilowe bezwzględnie powinny trzymać się toru wodnego. Do portu podchodzimy kursem prostopadłym do brzegu. Wpływamy do przystani, trzymając się zachodniego falochronu i kierujemy się na nabrzeże. Cumujemy tuż przy wyjściu. Możemy przesunąć jacht wzdłuż nabrzeża. W basenie portowym zalegają podwodne przeszkody.

Suchacz

Największy port Zatoki Elbląskiej. Tu możemy zawrócić, jeżeli wypływając na Zalew Wiślany uznamy, że warunki pogodowe nie pozwalają na bezpieczne dotarcie do Krynicy, Kątów Rybackich czy Tolkmicka. Port zlokalizowany jest na zachód od Suchacza, około 10 minut spacerem.

Podejście

Swobodne wejście jednostek o zanurzeniu do 1,2 m. Wejście do portu położone jest prawie prostopadle do światła Elbląg („Andzia”, światło zielone, błyskowe o okresie 6 sekund, PGW). Będąc na jego wysokości, powinniśmy zauważyć falochron portu z czerwoną kolumną nabieżnika. Uwaga na sieci i żaki. Podchodzimy od strony zachodniej. Okolice falochronu to zalegające na dnie kamienie (po obu stronach). Nie zbliżajmy się więc zbytnio. Do portu prowadzi łukiem kanał portowy, skręcający pod kątem prawie 90 stopni. Dwie jednostki mijają się z trudem. W porcie na stałe rezyduje wiele jachtów, miejsca czasem może brakować.

Nabieżniki
Głowica wschodnia falochronu portu: czerwona kolumna z białym pasem, światło czerwone, migające (QR).

Port jachtowy
Zlokalizowany przy zachodnim nabrzeżu portu. Gospodarzem jest Klub Entuzjastów Żeglarstwa na Zalewie Wiślanym. Jest miejsce na ognisko, WC, prysznic, sala klubowa, prąd, można pobrać wodę. Klub czarteruje również jachty żaglowe różnej wielkości – od omegi po balastowe.

Port rybacki
W głębi basenu portowego. Naprzeciwko portu jachtowego kilka pływających, krótkich pomostów, do których cumują łodzie rybackie. Rybacy na ogół wyrażają zgodę na zacumowanie, gdy w porcie jachtowym brakuje miejsca.

Jagodna

Przystań jest ukryta wśród trzcin i niczym nieskrępowanej bujnej zieleni. Ciężko się tu dostać, trzeba przebijać się przez dywany wodnej roślinności. Basen nie ma żadnego gospodarza i panuje tu spokój i cisza. To zupełne odludzie i pustkowie. Ostatni port Zatoki Elbląskiej na drodze do Elbląga. Przystań znajduje się w zasięgu rezerwatu ornitologicznego, co powoduje odmienne opinie co do legalności wpływania do Jagodnej.

Stowarzyszenie Żuławy
ul. Sikorskiego 23
82-100 Nowy Dwór Gdański
NIP 5792182998
KRS 0000115819

Skip to content