Jak bezpiecznie żeglować po Zalewie Wiśl.

Jak bezpiecznie żeglować po Zalewie Wiślanym

Szlaki Pętli Żuławskiej możemy podzielić na wody rzeczne i kanałowe oraz morskie wody wewnętrzne. Każde z nich stwarzają wodniakom określone zagrożenia i mają specyficzne cechy.

Zalew Wiślany to akwen morskich wód wewnętrznych, sztucznie podzielony granicą na polską i rosyjską część. Polska część od południa ograniczona jest Wysoczyzną Elbląską od północy Mierzeją Wiślaną. Od zachodu zaś rozległe poldery Żuław Wiślanych. Część wschodnia to granica wodna z Federacją Rosyjską – po kilku latach obecnie udostępniona do ruchu wodnego. Za ową granicą wody Zalewu Kaliningradzkiego i Cieśnina Piławska, umożliwiająca wyjście na Bałtyk.

Polska część akwenu obejmuje obrazowo obszar mniej więcej „dwóch i pół” jezior Śniardwy, a rozciągnięcie „wzdłuż” sprawia iż do brzegu wciąż wydaje się „blisko”. Złagodzenie rygorów administracji morskiej i możliwość żeglowania jachtami śródlądowymi w połączeniu z „zakorkowaniem” jezior mazurskich spowodowała widoczny wzrost zainteresowania tym akwenem. Powierzchnia Zalewu to 382 km2 (łącznie z Zalewem Kaliningradzkim 838 km2), długość to 35,1 km (razem z Zalewem Kaliningradzkim 90,7 km).Szerokość Zalewu waha się od 6,8 km do 13 km, przy średniej głębokości 2,7 m. Im dalej na wschód, tym głębiej. To znakomity akwen dla tych śródlądowych żeglarzy, którzy mają już dosyć pływania po śródlądziu i myślą o wyjściu na szersze wody. Zalew Wiślany to dobre przedszkole morskiej żeglugi. Spore odległości, długohalsowa żegluga, konieczność czytania mapy, locji, przy zamgleniu lub gorszej widoczności także z GPS, morskie oznakowanie portów i torów wodnych, pławy, światła, stawy… Wreszcie to możliwość rejsu z pierwszym, jakże ekscytującym „nocnym” wejściem do portu. 

Jaki jacht?

Zdecydowanie balastowo-mieczowy! Ze starszych typów doskonale się tu sprawdza Venus, Carina, Nash, Giga, Chochlik, ale takich jachtów spotykamy już na wodzie coraz mniej. Z nowszych poleca się te większe – Solina 800, Tango 30, Antila 26, Tes 32, Janmor 31. Oczywiście można też żeglować Sasanką 660 czy Tangiem 780. Tyle, że przy większej fali – o co na Zalewie łatwo – te mniejsze płaskodenne jachty będą sprawdzać się gorzej. Generalnie – chodzi o jachty z zanurzeniem nie większym niż 50-80 centymetrów. Żeglując chociażby na Nefrycie, można nie wejść już do takich portów, jak np. Piaski i w wielu miejscach narazić się na przytarcie o dno. Zalew bowiem, jest akwenem bardzo płytkim. Okresowo prowadzone pogłębianie wybranych portów pomaga na krótko (czasem do pierwszego sztormu).

E. 5.5

Miejsce postoju zarezerwowane dla statków przeznaczonych do pchania, które powinny pokazywać jedno niebieskie światło lub jeden niebieski stożek na podstawie § 3.14 ust. 1

E. 5.5

Miejsce postoju zarezerwowane dla statków przeznaczonych do pchania, które powinny pokazywać jedno niebieskie światło lub jeden niebieski stożek na podstawie § 3.14 ust. 1

Slipowanie jachtu

Na Zalewie Wiślanym slipowanie jachtów możliwe jest portach: w Krynicy Morskiej, Kątach Rybackich, Elblągu i Nowej Pasłęce. Poza Zalewem można wodować jacht stacjonarnym dźwigiem bramowym w Elblągu HOW Bryza i Jachtklubie.

Stowarzyszenie Żuławy
ul. Sikorskiego 23
82-100 Nowy Dwór Gdański
NIP 5792182998
KRS 0000115819

Skip to content